Hur säker är din bil?
Fordonen har stor betydelse för säkerheten på vägarna. Sen bilen såg dagens ljus i slutet av 1800-talet har det hänt en hel del – från uppfinningen av trepunktsbältet på 1950-talet till bilar som kör sig själva. Vad kan du om säkra fordon?
Antiblockeringssystem
ABS har du säkert hört talas om, det betyder antiblockeringssystem och är idag standard i nästan alla fordon. Systemet förhindrar att hjulen låser sig vid kraftiga inbromsningar, vilket gör att bilen går att styra och att bromssträckan blir kortare.
Visste du att det görs försök med ABS även på cyklar?
ABS utvecklades ursprungligen för flygindustrin, en tidig variant var Dunlops Maxaret-system som introducerades på 1950-talet och som fortfarande används i vissa flygplansmodeller. Det var först på 1980-talet som systemet fasades in i bilindustrin, efter att en kort period på 1960-talet testats i racingbilar som Ford Zodiac och Ferguson P99.
Bältet
Inget har räddat så många liv som bältet. Trots fördelarna var det inte självklart att uppfinningen skulle flyga när den lanserades på 1950-talet, många biltillverkare tyckte att bälten ”oroade bilister i onödan” och utmålade trafiken som farlig.
Visste du att det blev lag för alla svenskar att använda bilbälte först 1988?
På 1950-talet bestämde sig Vattenfall för att ta krafttag mot olyckorna som drabbade medarbetarna: Men det var inte otryggheten på arbetsplatserna som oroade, utan den på vägen dit. Eftersom bilfabrikanterna visade föga intresse för att installera bälten beslutade Vattenfall att ta fram ett på egen hand. 1956 installerades tvåpunktsbältet ”Säkerhetsbälte typ Vattenfall” i företagets tjänstebilar, några år senare följde Volvo efter och installerade bältet i vissa modeller. Uppfinningen plockades snabbt upp av fler biltillverkare och var standard i Europa långt in på 1960-talet.
Bältespåminnaren
Den funkar! Undersökningar visar att nästan 100 procent av de som sitter i bilar med bältespåminnare spänner fast sig. Medan bara drygt 80 procent knäpper på sig snöret om de inte blir påminda. Glöm inte det.
Visste du att 85 procent av alla nya bilar i Sverige har bältespåminnare?
1973 stiftades en lag om ”interlock” på den amerikanska marknaden, systemet innebar att nytillverkade fordon inte skulle kunna startas om inte bältet var kopplat. Efter bara ett halvår drogs lagen tillbaka eftersom acceptansen för bältestjat bland bilister var för låg. Folk blev galna av ljudet. Volvo och Saab introducerade senare varianter med mildare ljud- och ljuseffekter, de funkade bättre.
Vinterdäcket
Sen 1999 stånkas och stönas det i garage och källare när vinterdäcken ska på. Det var då det blev lag att byta till ”vintersulor” i Sverige. Vissa tycker fortfarande att det är onödigt, medan de flesta nog är glada att bilen är påklädd dagen då de vaknar upp och världen är vit.
Visste du att dubbdäck är förbjudna av hälsoskäl på vissa gator i Stockholm?
I 1930-talets Finland började lastbilar ta över hästdragna transporter. Övergången gick bra sommartid, men när vintern slog till fick många fordon svårt att ta sig fram på isiga och dåliga vägar. Finlands Gummifabrik Aktiebolag tog därför fram det första ”väglagdäcket” för lastbilar 1934. Uppfinningen spreds snart till personbilar. Däck med dubbar kom däremot med i matchen först på 1960-talet.
Förarstödsystem
Det är inte alltid man hinner reagera i tid på andra bilar, djur eller sin egen trötthet. Därför finns det system som hjälper till: Filhållningsassistans, farthållare och autobromsar griper in när vi behöver det som mest. En gammal fin hjälpreda är den där kaffekoppen som börjar lysa på instrumentbrädan när du kört för länge utan paus. Enklaste sättet att få den att slockna är att svänga av och stänga av.
Visste du att 90 procent av alla olyckor orsakas av distraherade förare?
1997 testade den svenske motorjournalisten Robert Collin hur en ny Mercedes klarade undanmanövrar: När bilen snitslade sig genom några koner välte den redan i måttlig hastighet. Magplasket för biltillverkaren blev en världsnyhet och Collin berättade för en tysk journalist att testet var till för att se hur bilen klarade väjningar, för exempelvis en utspringande älg. Idag är ordet ”elchtest” ett begrepp och finns i alla tyska ordböcker. Och just det, debaclet ledde till en bra grej: Mercedes återkallade modellen och utrustade den med ESC (elektronisk stabilitetskontroll) vilket ledde till att fler biltillverkare gjorde samma sak.
Krockkudden
Den finns på alla upptänkliga platser: Framför dig, vid sidan, vid knäna, som gardin, på bältet, under dig – och ja – det finns till och med krockkuddar som skyddar fotgängare, läs mer om ”pedestrian aribags”, och hur svensk uppfinningsrikedom räddar liv.
På 1950-talet arbetade ingenjören John Hetrick med torpeder i den amerikanska flottan. Tryckluften som användes vid avfyrning fascinerade Hetrick, som en dag slogs av att tekniken, med viss modifiering, kunde användas för att blåsa upp en kudde på millisekunder. Året efter patenterade flottisten konstruktionen för den första krockkudden. Trots genialiteten i uppfinningen var biltillverkarna kallsinniga, och det var först 1971 som de första kuddarna installerades på prov i några Ford-modeller. Då hade patentet redan gått ut.