Kakor (cookies) ZHERO använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En cyklist ensam på en landsväg, fält, barrskog och fjäll i bakgrunden.

Hur säker är du?

Det finns många sätt att skydda sig: Smarta vägar och trygga fordon är en bra grund. Men sen är det upp till oss alla att hålla oss nyktra, knäppa bilbältet och synas när vi ger oss ut på hojen eller kvällspromenaden. Hur blir du en säker trafikant?

Hjälmen

Den har räddat många liv på cyklar, motorcyklar och skateboards. Trots det är fåfänga fortfarande ett hinder för att skydda skallen. Som tur är har design och funktionalitet utvecklats, vilket gör att det finns massor av snygga och säkra varianter: Du har säkert sett cyklister med en stor krage runt halsen, i den finns en airbag som poppar upp om olyckan är framme - uppfinningen gör att man kan trampa tryggt utan att förstöra frisyren.

Frågetecken Visste du att cykelhjälmen halverar risken för allvarliga huvudskador?

När gatorna asfalterades blev cykelolyckorna allvarligare, vilket gjorde att fler ville skydda knoppen. En av de första hjälmarna bestod bara av läderremmar och användes av tävlingscyklister. Hjälmen skyddade inget vidare vid en krasch och svetten under loppen gjorde att de ruttnade.

Den bakåtvända bilbarnstolen

Förutom bältet har inget räddat så många unga liv som den bakåtvända bilbarnstolen. Den tog sig in i våra fordon på 1980-talet och har utvecklats till en världsindustri som ständigt kommer med innovationer.

Frågetecken Visste du att dödsolyckorna bland barn i bil minskade med 83 procent mellan 1982-2011?

Det var professor Bertil Aldman på Chalmers tekniska högskola som på 1960-talet vände bilbarnstolen bak och fram. Aldman inspirerades av de specialstolar som användes av Gemini-astronauterna vid start och landning: Stolarna var utformade för att fördela G-kraften jämnt över ryggen, och precis som astronauterna belastas hela barnets rygg och huvud istället för enbart nacken.

Reflexen

Vi lever i en tid då människor älskar att synas. Tack vare reflexens många användningsområden är det enklare än någonsin: Du kan till och med köpa hela klädkollektioner gjorda i reflekterande material.

Frågetecken Visste du att en reflex syns på 125 meters håll?

1955 tröttnade Arvi Lehti på att hans hästdrivna vagn nästan blev påkörd varje gång han var ute i mörkret. Med sin formsprutningsmaskin tryckte han trekantiga reflexer till ekipaget. Sen klistrade hästgubben ihop två reflexer, satte dem i ett snöre och fäste prylen med säkerhetsnål i rocken. Resten är historia - en lysande sådan.

Alkolåset

Alkolåset har gått från ett försöksprogram i kollektivtrafiken på 1990-talet, till att bli en symbol för ansvarstagande hos företag och myndigheter. Du har säkert sett ett alkolås när du hoppat in i en taxi eller klivit på en buss. Men uppfinningen skapar inte bara trygghet, den räddar liv.

Det var bussar som först fick alkolås i Sverige på 1990-talet. Alkolåsen var på prov och installerades tillsammans med stora dekaler som informerade passagerarna. Utan skyltarna var dåvarande Vägverket rädda att resenärerna skulle misstänka alkoholproblem bland chaufförerna. Efter några månader togs dekalerna ner eftersom alkolåsen skapade trygghet istället för att göra folk oroliga.

Krockkudden för fotgängare

Ytterligare ett exempel på svensk innovation är krockkudden för de som rör sig utanför bilen. Kudden dyker upp mellan vindrutan och huven för att skydda huvudet på fotgängare och cyklister som blir påkörda. Dessutom finns en funktion som lyfter huven vid en krock, syftet är att de hårda motordelarna inte ska komma i kontakt med kroppen: Den relativt elastiska huven fungerar i upplyft läge som en matta som fångar upp och mildrar kollisionen.